logotype

Tre enkla test för att finna ut hur dina binjurar mår. Kronisk trötthetssyndrom och Binjureutmattning

Känner du dig stressad och utmattad? Tre enkla test för att finna ut hur dina binjurar mår.
Huruvida du befinner dig på en nivå av mild, måttlig eller allvarlig stress och obalans, avgörs bland annat av hur länge belastningen har pågått och av hur mycket av dina resurser till återhämtning som har förbrukats. Ett sätt att ta reda på hur det ligger till är att titta på några olika tecken som är kopplade till dina binjurars funktion.

Binjurarna är de körtlar som primärt svarar för vår stressrespons, både långvarig och kortvarig. Lär dig mer i denna artikel hur du kan testa statusen på ditt nervsystems- och dina binjurars funktion. Och möjligheter för att stödja återhämtningen.

Din stressrespons; vid stress sker det att nervsystemet skickar signaler till binjurarna, som i sin tur frisätter hormoner ut i blodet. Dessa hormoner är adrenalin och noradrenalin – som bägge står för den första aktiveringen i din stressrespons – och senare också kortisol, som står för den kvarhållna stressresponsen.

När våra binjurar varit överaktiverade över för lång tid, eller för allvarligt, kan de hamna i en så hög grad av utmattning att vår förmåga att respondera på stress och anpassa oss på ett uppbyggligt sätt starkt försvagas. Då blir det också mycket svårare för oss att återhämta och läka oss själva.

Precis som mycket annat kan ämnet stressrespons kopplat till kronisk utmattningssyndrom, utbrändhet, kroniskttrötthetssyndrom och binjurar utvecklas mycket mer. Denna korta information ger dig dock en första karta som du kan följa för att förstå hur du och din kropp fungerar.

Nedan följer några kännetecken på överaktiverade binjurar samt några enkla test, så att du själv enkelt kan bedöma graden av obalans som just du är i.

Tecken på ”trötta” binjurar:

  • Du känner dig mycket trött utan anledning.

  • Du har svårt att komma upp på morgonen även om du sovit länge.

  • Du känner dig överväldigad och överansträngd av vardagens påfrestningar.

  • Du har svårt att återhämta dig efter stressiga dagar, perioder och vanliga innfluensor.

  • Du har stort söt- och saltbehov.

  • Du känner dig som mest pigg och alert runt kl 6 på morgonen, piggare då än under någon annan tid på dagen.

Nedan följer några test du kan göra själv hemma för att få en indikation på graden av nedsatt binjurefunktion som du eventuellt har.

Test 1: Iris-sammandragnings-test

  • Sitt eller stå framför en spegel i ett mörkt rum (badrummet).

  • Tänd en ficklampa och håll den så att skenet faller framför ditt ena öga från sidan (undvik att lysa direkt in i själva ögat).

  • Titta i spegeln och lägg märke till vad som sker med din pupill.

  • Du bör se att din pupill direkt drar sig samman när du tänder lampan. Pupillen bör sedan fortsätta att vara sammandragen så länge du lyser med lampan framför ditt öga.

  • Om du har binjureutmattning kommer pupillen att vidgas. Ju snabbare det sker desto mer utmattade är dina binjurar. Pupillvidgningen sker normalt inom två minuter och varar i drygt 30 till 45 sekunder innan pupillen drar sig samman igen. 

  • Jag rekommenderar att du skriver ner tiden för att sedan göra om testet med några veckors intervall. Detta så att du ska kunna se hur du vänder trenden och börjar omskola dina binjurars och övriga kropps förmåga till ett läge av återhämtning och läkning.

Test 2: Sergents vita linje

Det här testet fungerar bara på runt 40 % av alla som faktiskt har binjureutmattning.

  • Dra ett streck med ditt pekfingers nagel, eller en tandpetares spets, på sidan av din mage eller insidan av din underarm. Låt strecket bli drygt en decimeter långt.

  • Du ska normalt kunna notera att det inom några sekunder bildas en vit linje som sedan övergår till att bli röd.

  • Om du har binjureutmattning förblir linjen vit, och den kan också bli bredare.


Test 3: Test av blodtryck och pulsvariation


När vi reser oss från liggande eller sittande till stående ska vårt blodtryck och vår puls öka. Om det inte sker är det en klar indikation på att dina binjurar är trötta och inte orkar respondera på det som krävs av dem.

  • Du kan köpa en digital blodtrycksmätare att ha runt handleden. Det finns att köpa i många butiker och fungerar gott och väl.
  • Normalt ska ditt blodtryck öka med 20 till 30 enheter när du reser dig från sittande eller liggande.
  • Pulsvariation (Heart Rate Variability, HRV) kan du mäta med olika appar i din smartphone. De jag använder är DailyBeatHRV och HRV4Training. 

Kom ihåg att dessa tecken och tester endast ger en indikation på hur dina binjurar mår, och att detta behöver sättas i sitt sammanhang med fler tester och frågor kring just din hälsosituation, så kan lägga upp en åtgärdsplan som passar dig som sedan behöver följas upp regelbundet. För mer exakt utredning kontakta oss.

För dig som vill få en noggrann undersökning av dina binjurars och nervsystems kondition, rekommenderar vi att göra ett stress & återhämtningstest som vi gör på Welledge för att finna ut hur väl just ditt nervsystem fungerar. Det ger en mycket fylligare bild utav hur kapaciteten är i ditt nervsystem och binjurefunktionen som en aspekt av detta, läs mer om stresstolerans testet här

Binjureutmattnings syndrom (Adrenal Fatigue Syndom, AFS) visar sig inte på vanliga labb prov, det är inte en patologi utan ett syndrom med olika symtom tillföljd utav långvarig stressbelastning och att stresssystemen varit överaktiva allt för länge. Detta leder till binjureutmattningssyndrom.

Du kan boka en konsultation för en bedömning av din situation och få förslag på åtgärd, skriv förkortningen AFS (står för Adrenal Fatigue Syndrom) i noteringen på din bokning.

Boka tid

Vi ser fram att assistera dig!

Vi tillhandahåller program på Welledge som bygger dina resurser så din fysiologi kan börja återhämta sig på djupet, läs mer om vårt 12-veckors program här

Du kan läsa mer om de hos oss som arbetar med Stress och utbrändhet här:

Martin Fransson

Pauli Marsen

Helena Sandgren

 

Allmän rekommendation

Här följer några allmänna rekommendationer för att stödja att återhämta funktionen hos binjurarna enligt Dr. James L. Wilson:

  • Tag 200 mg Magnesium citrat morgon och kväll gärna vid kl 6 på morgonen och kl 20 på kvällen.
  • Tag C-vitamin 1-3 gram per dag.
  • Stärkande örter. En kombination finner du i  Holistic Adrenalow och för mildare obalans Stressbalans.

Du kan köpa ovan preparat via ovan inlagda länkar i vår Webshop hos Holistic, gå hit för att se mer på Welledgenutrition.

Läs mer om stressåterhämtning i nedan artiklar på vår blogg:

Var är du på Stressbarometern?

Vilken typ av stress har du?

Bok rekommendationer och bra siter:

Adrenal Fatigue: The 21st Century Stress Syndrome™  by Dr. James L. Wilson

Dr Lam –Adrenal Fatigue Syndrome

Ovan är delvis ett utdrag ur min bok som du kan beställa via nedan länk. Där kan utvärdera sitt nervsystem och genom övningar för att stärka de fem hälsopelarna; tänka, andas, äta- dricka, rätt rörelse och sömn.

Din hälsokälla är Du – Utveckla dina fem hälsopelare av Martin Fransson

 

Comments

comments

Martin Fransson

Martin Fransson grundade Welledge 2005, med Neurologiskt Baserad Kiropraktik och Biofeedback. Tidigare verksam som kiropraktor i Huddinge centrum och Aspudden från 1996 till 2007. Jag blev klar kiropraktor 1996 efter ett år vid Odense Universitet och fyra år vid Anglo European College of Chiropractic. Jag har specialiserat mig på mjuka kiropraktiska tekniker som: - SOT (Sacro Occipital Technique) där arbetar mycket med skall-, nack- och käkbesvär samt graviditetssmärtor. - NSA (Network Spinal Analysis) - BGI (Bio Geometric Integration). De flesta söker mig för stressproblematik, ofta med smärta i ryggens olika delar. Jag håller ofta föredrag och kurser ute hos företag. 2014 gav jag ut boken "Din hälsokälla är Du". Tveka inte att kontakta mig med eventuella frågor.

Hitta oss på sociala medier