logotype

Fem tips för bättre motion när du motionerar

I denna artikel får du lära dig fem tips kring hur du kan effektivisera din motion och förbättra din förbränning. Samt utvärdera din kapacitet till att hantera syre och ökad prestationsförmåga.

Jag kan varmt rekommendera att du testar dessa tips, de är några av de saker jag själv gör för en bättre träning, vilket du kan se i den infogade videon i slutet.

Tips 1: För dig som vill förbättra din fettförbränning och komma i bättre form. Oberoende om du promenerar, cyklar eller löper, testa att hålla din puls kring 180 minus din ålder. Enligt Dr Phil Maffeton är det det bästa formatet han kommit fram till för att hitta den bästa puls för förbränning som är aerob (syre baserad).

Tips 2: Näsandas när du motionerar. Ett bra sätt att känna vilket tempo som du mår bra utav. När märker att inte klarar av att näsändas när du promenerar, cyklar eller löper, så har du troligen en puls över 180 minus din ålder. Dr Douillard är en som förespråkar näsandning.

Observera dock att människor ibland får dåliga resultat (mindre än 20 sek), utan att de lider av kroniska sjukdomar.

Tips 4: Skapa variation i din träning. Se mig löpa…

Tips 5: Besök kiropraktor för att optimera din prestationsförmågan och funktion. Med kiropraktik uppnås ökad styrka och smidighet, bättre andning och balans.

 

Länkar för att lära dig mer:

Effekten av kiropraktik på prestation

Dr Phil Maffetone 180 formula 

Näsandningens effekter enligt Dr John Douillard

Buteyko Breathholdingtest

Comments

comments

Martin Fransson

Martin Fransson grundade Welledge 2005, med Neurologiskt Baserad Kiropraktik och Biofeedback. Tidigare verksam som kiropraktor i Huddinge centrum och Aspudden från 1996 till 2007. Jag blev klar kiropraktor 1996 efter ett år vid Odense Universitet och fyra år vid Anglo European College of Chiropractic. Jag har specialiserat mig på mjuka kiropraktiska tekniker som: - SOT (Sacro Occipital Technique) där arbetar mycket med skall-, nack- och käkbesvär samt graviditetssmärtor. - NSA (Network Spinal Analysis) - BGI (Bio Geometric Integration). De flesta söker mig för stressproblematik, ofta med smärta i ryggens olika delar. Jag håller ofta föredrag och kurser ute hos företag. 2014 gav jag ut boken "Din hälsokälla är Du". Tveka inte att kontakta mig med eventuella frågor.

Hitta oss på sociala medier