logotype

Lär dig tre sätt för att överkomma textnacke och gamnacke

Welledge Nyhetsbrev

Prenumerera på Welledge nyhetsbrev och få kostnadsfritt en serie av rygg & stress-hanterings övningar

Har du ofta nacksmärta och / eller skuldervärk? Arbetar du ofta vid ett skrivbord eller framför en dator? Har du en gamnacke, textnacke ett så kallat framåt tippat huvud med framskjuten kroppshållning?
 
Om så är fallet, kan problemet delvis effektivt i bekvämligheten av ditt hem och på jobbet. Lär dig hur i denna artikel. Du kommer få lära dig tre saker du kan göra för att förbättra din gamnacke / textnacke.

Så som vi håller våra nackar och ryggar idag, formar vi de i den omvända kurvan mot vad nacken bör ha. Över tid leder det till att puckeln nere vid nackroten växer och det blir allt svårare att ha en upprät hållning och vi tappar i längd. Det är vad vi ser på utsidan, det händer dock mycket mer på insidan med våra diskar och kotor som förslits över tid. Slätröntgen bilden här ovan föreställer en helt vanlig framåtböjd huvud och nacke hos en 20-årig kvinna. Vi skall alla kunna hålla huvudet i den positionen över långa tider, men inte så mycket som vi gör idag. 

Om vi tittar till kulturer där människor sällan utvecklar och rapporterar att de har rygg eller nackbesvär, till trots att de arbetar långa dagar framåtböjda på åkerfält eller böjda över olika arbetssysslor, så kan vi undra vad gör de annorlunda. De har en annan kurva på sin rygg och nacke när de arbetar, för de har ett aktivt sittande och stående. Det kommer du få lära dig mer om strax.

En studie har visat att folk tillbringar två till sex timmar om dagen med huvudet hängande över sina smarttelefoner. På ett år blir det mellan 700 och 1 400 timmar.

Om huvudet lutas 60 grader motsvarar det sex gånger den vikten, vilket kan vara förödande för nacken och de främre delarna av kotorna riskerar att spricka. 

  1. Genom att göra hållningsförbättrande övningar kan vi motverka effekten av att hålla huvudet framåtlutat och minska risken för gamnacke. Testa nedan övningar och gör de varje dag 2-4 gånger och se hur din hållning förbättras över en månad.

2. Tänk på att sitta på sittknölarna och låta ryggen få räta på sig så huvudet kan vila ovan på. TA ett djupt andetag och förläng ryggraden när sitter eller står.

3. Testa kiropraktik för att återfå en bättre kurva på ryggraden.

 

Länkar och källor

Metro -17-årig flicka fick gam-nacke – av att sms:a

Text neck institute i USA med Dr Dean Fisherman

Text neck appen till Android i gratis version

Comments

comments

Martin Fransson

Martin Fransson grundade Welledge 2005, med Neurologiskt Baserad Kiropraktik och Biofeedback. Tidigare verksam som kiropraktor i Huddinge centrum och Aspudden från 1996 till 2007. Jag blev klar kiropraktor 1996 efter ett år vid Odense Universitet och fyra år vid Anglo European College of Chiropractic. Jag har specialiserat mig på mjuka kiropraktiska tekniker som: - SOT (Sacro Occipital Technique) där arbetar mycket med skall-, nack- och käkbesvär samt graviditetssmärtor. - NSA (Network Spinal Analysis) - BGI (Bio Geometric Integration). De flesta söker mig för stressproblematik, ofta med smärta i ryggens olika delar. Jag håller ofta föredrag och kurser ute hos företag. 2014 gav jag ut boken "Din hälsokälla är Du". Tveka inte att kontakta mig med eventuella frågor.

Hitta oss på sociala medier