Bryt smärtcykeln med Kiropraktik

Lär dig om kronisk smärta och hur den kan ha blivit kronisk utifrån hur hjärnan fungerar i denna animation och få några tips och råd.

Smärta skapas i din hjärna för att berätta för dig att det händer nått i din kropp som du behöver uppmärksamma. Detta är bra när det gäller akut smärta. Problemet är när smärta blir kronisk och det inte längre finns en fysisk anledning till smärtan som upplever och den inte längre är ett stöd som informerar om vad som är bra att göra och inte göra för att bete sig mer hälsosamt. Hjärnan har fastnat i smärtmönster.

Det är då viktigt att finna strategier som bryter smärtcykeln i hjärnan. Som tur är hjärnan formbar (plastisk). Genom att ägna sig åt aktiviteter som hjälper hjärnan och övriga kroppen att bryta negativa mönster och främja frigörandet av kroppens egna smärtlindrande substanser och substanser som hjälper hjärnan att skapa nya mer funktionella förbindelser. 

Promenader, motion i olika former och antiinflammatorisk kost är några saker som kan göra. Till det kan man addera meditation med andningsövningar. 

För den som vill få hjälp kan ett kiropraktiskt omhändertagande där väver in hälsoråd, stresshantering, biofeedback och neurofeedback, som gör här på Welledge var ett stöd för att effektivt bryta kronisk smärta.

Det intressanta som en del studier indikerar precis som min kliniska erfarenhet, är att kiropraktik har ett positiv effekt för många patientgrupper med kronisk smärta. Mycket mer forskning behövs inom detta intressanta område kring hjärnplasticitet i relation till ryggradens funktion. 

Om du önskar boka en tid för en konsultation och finna ut om vi kan hjälpa dig. Klicka på nedan länk.

 
Boka tid

I nedan animation kan du lära dig lite mer.

 

Stärk det Friska för en mer LevAnde tillvaro

Transformera dig genom att utveckla din kapacitet till ökad resilience i Welledge 8-veckors program.

Detta program är för dig som vill få vägledning och träna din förmåga att vara i ditt esse. Detta sker genom att vi arbetar med verktyg för att få återkoppling från din hjärna och kropp och träna din förmåga att vara i en allt bättre skärpa fysiskt, emotionellt, mentalt och själsligt.

Fortsätt läsa

Stress –hur mäter du den?

Precis som du kan mäta din puls i samband med din träning och därigenom förbättra din träning och återhämtning. Så kan du även mäta din pulsvariation för att se hur stressad du är och bygga upp din motståndskraft mot stress. Lär dig mer i denna artikel om stress, hjärtrytmensvariation och kiropraktik.

Fortsätt läsa

Förstå Stressens inverkan på din hjärna och kropps hälsa

Förstå din hjärna och kropps samverkan för en bättre hälsa och vad som gör en skillnad.

I denna artikel kommer vi titta på Frontalloberna som involverade i många kroppsfunktioner som en del av neurala nätverk som modulerar olika övergripande systemen såsom det autonoma nervsystemet (ANS), det endokrina systemet och immunsystemet. Det är involverat i smärtuppfattning, emotionell reglering, immunförsvar, inflammation och smärta för att nämna några områden.

Fortsätt läsa

Gå som en människa –Lär dig vad dina fötter och övriga kroppen behöver

BarfotaHur går du egentligen och hur ser dina fötter ut?
Vad du har på dina fötter gör skillnad och om du gått i vanliga skor hela livet så har det troligen inte bidragit till din kropp så som ett par så kallade ”barfota skor” skulle göra eller än bättre om gått barfota.

Har du tänkt på hur du går på sistone och vilka konsekvenser din gångstil har på hur din kropp mår. De främsta anledningarna till att vi västvärlden utvecklar ryggbesvär och många andra ledbesvär, är högst troligen att vi sitter på våra bakar allt för länge och ofta, med kutiga ryggar i stället för att sitta på huk.

Och för det andra att vi går i skor med för mycket stötdämpning på hårda underlag, skor som dessutom trycker ihop våra tår.  Vilket gör att vi slår i våra hälar först med raka knän och stumma höfter. Detta är ett recept för all sortens besvär från fötter, knän, höfter och rygg. Så är det dags att börja lära dig gå riktigt och skörda frukten av detta.

Fortsätt läsa

Det du behöver för att varva ner!

Vi lever i en vardag där stressen aldrig har varit högre och vi behöver varva ned mer än någonsin, för kroppens skull
BrainTap består av olika stresshanteringsprogram, som med hjälp av ljud och ljus skapar balans i vår hjärna/ nervsystemet. Det är en mycket beprövad och säker behandlings- och stimuleringsmetod

BrainTapträning passar alla var som helst, när som helst, vem som helst; gammal som ung, på arbetsplatsen, resan, träningen eller hemma. Lär dig mer och få ett gratis erbjudande i slutet av artikeln.

Fortsätt läsa

Bygg din motståndskraft mot stress –Hjärt, nerv- och stressanalys

Den biofeedback jag arbetar mest med på Welledge är b la HRV (hjärtfrekvensvariabilitet), d v s hjärt, nerv- och stressanalys. HRV mäter den naturliga variationen av ditt hjärtas aktivitet; din puls ser annorlunda ut beroende på vad du gör, vad du tänker på och hur du andas.

Din puls variation är en god måttstock på huruvida du är i ett stressat tillstånd eller i återhämtnings tillstånd.

Lär dig mer i denna artikel.

Fortsätt läsa

Kontakta oss

Vi rekommenderar att du tar kontakt med oss för att få en bedömning om vi kan hjälpa dig.




Hitta oss på sociala medier

Copyright Welledge ©
web by Marc Neander