Dags att få bättre sömnkvalitet och mindre sömnproblem?

Många lider utav dålig sömnkvalitet. Är du en av de som sover dåligt och har sömnbesvär? Vaknar du trött och sliten eller pigg och alert utan alarmklockan? Här kommer några tips från Martin Franssons bok ”Din hälsokälla är Du” där du lär dig utveckla din sömnkvalitet och minska sömnproblem.

Tips för en bättre sömn

Det finns flera enkla saker vi kan göra rent praktiskt för att förbättra vår sömn. Här följer några ”sovtips”:

  • Sov i ett svalt, väl ventilerat och mycket mörkt rum, med så lite elektronik omkring dig som möjligt.

  • Använd gärna luftrenare som joniserar luften.

  • Vår inomhusmiljö har i dag en luftkvalitet som oftast är väldigt torr och fylld med partiklar som kan irritera vårt immun- system. Jonisering (som innebär att atomer eller molekyler ges större elektrisk laddning, och luftrenare ser till att luften får en ökad halt av negativa joner) av luften skapar en luft- kvalitet som mer liknar den vi omges av när vi sover utomhus med mycket grönska runt oss, vilket är lugnande och väl- görande för oss.

  • Sov gärna på s k jordningslakan (en personlig favorit!) för dess olika positiva effekter, inte minst på sömnkvaliteten. Det har visat sig att jordningslakan bl a bidrar till att kortisol- nivåer (stresshormonet) vid uppvaknandet på morgonen blir bättre. Faktum är att en studie visade att det fick kortisol- kurvan att nå sin topp runt kl 6, som ju är klockslaget då vi mår bäst av att vakna av oss själva.

  • Undvik mat och ljus minst en timme innan du ska sova. Se till att du får så få sinnesintryck som möjligt under den sista vakna timmen (undvik alltså Tv och dator m m).

  • De som har svårt att somna eller som är spända och uppe i varv, mår ofta bra av att ta ett kalcium- och magnesium- tillskott ca kl 20.00 på kvällen för bättre nattsömn.

  • Meditera gärna en stund innan sänggående, och gör gärna några långsamma rörelser (läs mer om dem i bokens kap. 7; om rätt rörelser för dig).

Vi har satt samman ett program för dig som lider av sömnbesvär, läsa mer här

Vil du beställa Martins bok och just nu tillspecial pris klicka då här eller på nedan bild. ”Din hälsokälla är Du”  lär du dig utveckla dina fem hälsopelare varav sömn är en.


Martin Fransson

Jag grundade Welledge 2005. Jag var innan dess verksam i Huddinge centrum och Aspudden från 1996 till 2007. Jag blev klar kiropraktor 1996 efter ett år vid Odense Universitet och fyra år vid Anglo European College of Chiropractic. Jag har specialiserat mig på mjuka kiropraktiska tekniker som många uppskattar som söker mig. Främst använder jag Network Spinal Analysis (NSA), Bio Geometric Integration (BGI), SOT (Sacro Occipital Technique) för den som vill veta. Jag håller ofta föredrag och utbildar människor och grupper krings hjärnans funktion vid stress och återhämtning/läkning, för att förstå vad som lägger grunden för att nå sin högsta potential. Jag utgår från metadisciplinen Kommunikologi, läran om det som är gemensamt. I mitt arbete är stress en resurs istället för hinder och jag har specialiserat mig på förbättra hjärnan och övriga kroppens förmåga till återhämtning & prestation. Jag arbetar mycket med biofeedback och stresstoleranstester för att åskådliggöra och träna de som söker mig i sin förmåga att självreglera de bakomliggande obalanserna som yttrar sig som symtom. Jag har gett ut boken Din hälsokälla är Du -utveckla dina fem hälsopelare, som du kan läsa mer om och beställa här.

Kontakta oss

Vi rekommenderar att du tar kontakt med oss för att få en bedömning om vi kan hjälpa dig.




Hitta oss på sociala medier

Copyright Welledge ©
web by Marc Neander