Mineraler för din celler

Mineraler är essentiella i alla kroppens cellfunktioner, men de utgör bara 4-5% av kroppens totala vikt, varav majoriteten nns i vårt skelett. Vi får, precis som våra förfäder, i oss tillräckligt av mineraler genom att äta frukt och grönt, nötter och vilt.

Tyvärr visar studier att vi idag får i oss långt mindre nivåer av mineraler än vad våra förfäder fick. Så hur mycket fick de i sig i sin kost, i jämförelse med oss?

himalaya salt

Järn, som många kvinnor lider brist på: Runt 85mg/dag, jäm- fört med dagens 1 mg/dag (RDI är 10-15 mg/dag). Järn får vi bäst i oss via inälvsmat som lever och rött kött.

Zink, som är ett ytterst viktigt mineral i alla fysiologiska funk- tioner; runt 40 mg/dag, medan många idag inte får i sig mer än 10-15 mg/dag (RDI 12-15). Bra källor är t ex spenat, alger, pumpafrön och musslor.

Magnesium, viktigt för att stödja kroppens återhämtning. Jag rekommenderar att ta ca 350 mg på kvällen vid åtta-tiden. Det förbättrar sömnkvaliteten och hjälper kroppen slappna av bättre. Magnesium stödjer även binjurarna. Magnesium finns i nötter och djupgröna bladgrönsaker.

Kalcium, som det propageras att vi ska få via mjölken, vilket dock inte är en bra källa i mitt tycke; jag rekommenderar istället mandlar, broccoli och sardiner. Runt 2000 mg/dag, att jämföra med dagens ca 750 mg/dag (RDI 800-1200 mg/dag).

Natrium: Runt 800 mg/dag, att jämföra med dagens 4000 mg/ dag (RDI 500-2400 mg/dag). Vi får alltså idag i oss för mycket natrium, mest beroende på att vi saltar maten för mycket. Det vanliga bordssaltet består endast av natriumklorid. Ett bra salt istället för bordssalt, som innehåller alla 70+ olika mineraler (så kallade närsalter) som människan behöver är det rosa Himalayasaltet. Andra bra källor är bönor och avokado.

Kalium, som är viktigt för cellfunktionen: 10500 mg/dag (RDI 3500 mg/dag). Jag rekommenderar pepparrot och persilja.

Glöm inte att upptaget av mineraler försämras när vi stressar och att vi, vilket gäller alla näringsämnen, då behöver ännu mer än vanligt.

Därav kan det vara bra att ta ett mineraltillskott. De jag rekommenderar såsom mineraler finner du här Bas balans och mineral droppar.


Martin Fransson

Jag grundade Welledge 2005. Jag var innan dess verksam i Huddinge centrum och Aspudden från 1996 till 2007. Jag blev klar kiropraktor 1996 efter ett år vid Odense Universitet och fyra år vid Anglo European College of Chiropractic. Jag har specialiserat mig på mjuka kiropraktiska tekniker som många uppskattar som söker mig. Främst använder jag Network Spinal Analysis (NSA), Bio Geometric Integration (BGI), SOT (Sacro Occipital Technique) för den som vill veta. Jag håller ofta föredrag och utbildar människor och grupper krings hjärnans funktion vid stress och återhämtning/läkning, för att förstå vad som lägger grunden för att nå sin högsta potential. Jag utgår från metadisciplinen Kommunikologi, läran om det som är gemensamt. I mitt arbete är stress en resurs istället för hinder och jag har specialiserat mig på förbättra hjärnan och övriga kroppens förmåga till återhämtning & prestation. Jag arbetar mycket med biofeedback och stresstoleranstester för att åskådliggöra och träna de som söker mig i sin förmåga att självreglera de bakomliggande obalanserna som yttrar sig som symtom. Jag har gett ut boken Din hälsokälla är Du -utveckla dina fem hälsopelare, som du kan läsa mer om och beställa här.

Kontakta oss

Vi rekommenderar att du tar kontakt med oss för att få en bedömning om vi kan hjälpa dig.




Hitta oss på sociala medier

Copyright Welledge ©
web by Marc Neander