Vad din tarm och Du mår bra av-Probiotika

Det dagliga intaget av bakterier, levande som döda, är idag troligen en miljon gånger lägre än vad som konsumerades av våra stenåldersförfäder.

Konsekvenserna är ohälsa av alla slag de slag. Allt från depression, inflammationer i olika organsystem till Autism ses ett samband med tarmfunktionen. Lär dig vad du kan göra för din tarmhälsa.

Vår tarm innehåller ungefär ett kilo probiotiska bakterier, det vill säga tio gånger mer än vad vår kropp innehåller celler. En av huvudfunktionerna för dessa bakterier är att bryta ner fibrer och sammansatta proteiner genom fermentering till mindre molekyler som kan tas upp genom tarmväggen.

Det har visat sig att den tarmbakterie som är vanligast i vår tarm är lactobacillus plantarum, som har egenskapen att den kan fästa sig fast på tarmväggen till skillnad från andra bakterier. Det är den bakterie som är vanligast förekommande hos jägar- och samlarfolk och i den fermenterade födan i Afrika. Jag anser att vi behöver tillskott av probiotika. De preparat jag själv använder är Holiferm eller Vitabiosa, och utöver det tar jag en supergreen-blandning (Holistic) som innehåller olika kulturer. Att dessutom börja fermentera grönsaker själv är något jag rekommenderar varmt.

Ett sätt du kan fermentera grönsaker som jag gillar är att använda ett supergreen pulver enligt nedan.

Hur man fermenterar själv:

Koka 9 dl vatten och låt svalna till under 40 grader.
Häll vattnet tillsammans med 1 dl Vitabiosa eller Holiferm i en mörk aska.

Tillsätt 2 teskedar honung eller brunt socker plus en matsked av en Supergreen.

Skaka och drick under dagen innan måltider.

Ovan text är ett utdrag ur min bok: Din hälsokälla är Du som du kan beställa här på Bokus

Du kan beställa Holiferm som bag-in-box på Welledge Nutrion via Holistic här

Att veta är inte nog; Vi behöver applicera. Villig är inte nog;
vi måste göra.” ~ Johann Wolfgang von Goethe


Martin Fransson

Jag grundade Welledge 2005. Jag var innan dess verksam i Huddinge centrum och Aspudden från 1996 till 2007. Jag blev klar kiropraktor 1996 efter ett år vid Odense Universitet och fyra år vid Anglo European College of Chiropractic. Jag har specialiserat mig på mjuka kiropraktiska tekniker som många uppskattar som söker mig. Främst använder jag Network Spinal Analysis (NSA), Bio Geometric Integration (BGI), SOT (Sacro Occipital Technique) för den som vill veta. Jag håller ofta föredrag och utbildar människor och grupper krings hjärnans funktion vid stress och återhämtning/läkning, för att förstå vad som lägger grunden för att nå sin högsta potential. Jag utgår från metadisciplinen Kommunikologi, läran om det som är gemensamt. I mitt arbete är stress en resurs istället för hinder och jag har specialiserat mig på förbättra hjärnan och övriga kroppens förmåga till återhämtning & prestation. Jag arbetar mycket med biofeedback och stresstoleranstester för att åskådliggöra och träna de som söker mig i sin förmåga att självreglera de bakomliggande obalanserna som yttrar sig som symtom. Jag har gett ut boken Din hälsokälla är Du -utveckla dina fem hälsopelare, som du kan läsa mer om och beställa här.

Kontakta oss

Vi rekommenderar att du tar kontakt med oss för att få en bedömning om vi kan hjälpa dig.




Hitta oss på sociala medier

Copyright Welledge ©
web by Marc Neander