Lär dig tre sätt för att överkomma textnacke och gamnacke

Har du ofta nacksmärta och / eller skuldervärk? Arbetar du ofta vid ett skrivbord eller framför en dator? Har du en gamnacke, textnacke ett så kallat framåt tippat huvud med framskjuten kroppshållning?

Om så är fallet, lär dig hur du kan komma åt det i denna artikel. Du kommer få lära dig tre saker du kan göra för att förbättra din gamnacke / textnacke.

Så som vi håller våra nackar och ryggar idag, formar vi de i den omvända kurvan mot vad nacken bör ha. Över tid leder det till att puckeln nere vid nackroten växer och det blir allt svårare att ha en upprät hållning och vi tappar i längd. Det är vad vi ser på utsidan, det händer dock mycket mer på insidan med våra diskar och kotor som förslits över tid. Slätröntgen bilden här ovan föreställer en helt vanlig framåtböjd huvud och nacke hos en 20-årig kvinna. Vi skall alla kunna hålla huvudet i den positionen över långa tider, men inte så mycket som vi gör idag.

Om vi tittar till kulturer där människor sällan utvecklar och rapporterar att de har rygg eller nackbesvär, till trots att de arbetar långa dagar framåtböjda på åkerfält eller böjda över olika arbetssysslor, så kan vi undra vad gör de annorlunda. De har en annan kurva på sin rygg och nacke när de arbetar, för de har ett aktivt sittande och stående. Det kommer du få lära dig mer om strax.

En studie har visat att folk tillbringar två till sex timmar om dagen med huvudet hängande över sina smarttelefoner. På ett år blir det mellan 700 och 1 400 timmar.

Om huvudet lutas 60 grader motsvarar det sex gånger den vikten, vilket kan vara förödande för nacken och de främre delarna av kotorna riskerar att spricka.

  1. Genom att göra hållningsförbättrande övningar kan vi motverka effekten av att hålla huvudet framåtlutat och minska risken för gamnacke. Testa nedan övningar och gör de varje dag 2-4 gånger och se hur din hållning förbättras över en månad.

2. Sitt aktivt. Tänk på att sitta på sittknölarna och låta ryggen få räta på sig så huvudet kan vila ovan på. Ta ett djupt andetag och förläng ryggraden när sitter eller står.

3. Testa kiropraktik för att återfå en bättre kurva på ryggraden. Hos oss mäter vi din grad av gamnacke / textnacke med en digital hållningsanalys och sedan sätter vi uppe åtgärdsplan för att lösa dina besvär från hur din nacke och övriga rygg fungerar.

Klicka på boka tid här ovan och välj en konsultation om du vill få vår hjälp.

Länkar och källor

Metro -17-årig flicka fick gam-nacke – av att sms:a

Text neck institute i USA med Dr Dean Fisherman

Text neck appen till Android i gratis version


Martin Fransson

Jag grundade Welledge 2005. Jag var innan dess verksam i Huddinge centrum och Aspudden från 1996 till 2007. Jag blev klar kiropraktor 1996 efter ett år vid Odense Universitet och fyra år vid Anglo European College of Chiropractic. Jag har specialiserat mig på mjuka kiropraktiska tekniker som många uppskattar som söker mig. Främst använder jag Network Spinal Analysis (NSA), Bio Geometric Integration (BGI), SOT (Sacro Occipital Technique) för den som vill veta. Jag håller ofta föredrag och utbildar människor och grupper krings hjärnans funktion vid stress och återhämtning/läkning, för att förstå vad som lägger grunden för att nå sin högsta potential. Jag utgår från metadisciplinen Kommunikologi, läran om det som är gemensamt. I mitt arbete är stress en resurs istället för hinder och jag har specialiserat mig på förbättra hjärnan och övriga kroppens förmåga till återhämtning & prestation. Jag arbetar mycket med biofeedback och stresstoleranstester för att åskådliggöra och träna de som söker mig i sin förmåga att självreglera de bakomliggande obalanserna som yttrar sig som symtom. Jag har gett ut boken Din hälsokälla är Du -utveckla dina fem hälsopelare, som du kan läsa mer om och beställa här.

Kontakta oss

Vi rekommenderar att du tar kontakt med oss för att få en bedömning om vi kan hjälpa dig.




Hitta oss på sociala medier

Copyright Welledge ©
web by Marc Neander